A-merken geen garantie voor A-kwaliteit

28 november 2017

LED voor de zakelijke- of particuliere markt

Het grote aanbod in LED verlichting heeft geleid tot een diffuus beeld over kwaliteit. Waar bekende merknamen vroeger (lees: een aantal jaar geleden) automatisch garant stonden voor kwaliteit, is onze ervaring dat dit niet meer vanzelfsprekend is. Daarnaast treden er ook veel nieuwe merken toe tot de verlichtingsmarkt. Staat een A-merk per definitie nog garant voor kwaliteit en hoe herken je kwaliteit?

Nieuwe spelers op de markt

De traditionele A-merken worden al geruime tijd (online) sterk beconcurreerd door nieuwe toetreders. Vaak is de route dat in het Verre Oosten verlichting wordt aankocht en in Nederland worden verkocht als A-kwaliteit verlichting onder een private label. Hierdoor hebben de grote bekende aanbieders marktaandeel moeten inleveren omdat de nieuwe producten wél eenzelfde besparing realiseren op de energierekening, maar geproduceerd zijn met een kostenprijsfocus en dus goedkoper zijn in aanschaf. Wat ons betreft heeft een product van A-kwaliteit kwalitatieve specificaties die tenminste boven de standaard specificaties van het gros in de markt liggen. Voor LED zijn de standaard specificaties op dit moment, najaar 2017, een levensduur van 50.000 uur met 5 jaar garantie (zonder urenrestrictie). Echter, om marktaandeel te behouden, zijn de bekende verlichtingsmerken nu óók actief in in het lagere kwaliteitssegment met verlichtingsproducten die aanzienlijk onder deze standaard liggen. Deze producten zijn bedoeld voor toepassingen met relatief weinig branduren, ofwel particuliere toepassing.

Nieuwe productlijn voor particulieren

Om marktaandeel te behouden introduceerde de A-merken een ‘budget’-productlijn van producten met een focus op de laagste prijs, in plaats van kwaliteit. Deze lijnen hebben ook een eigen naam gekregen. Zo heeft Philips het ‘Coreline’ assortiment geïntroduceerd en heeft OSRAM deze productlijn ‘LEDVANCE’ genoemd. Op de website van OSRAM staat dan ook; “Om de marktinvloed van elk bedrijfssegment te maximaliseren, zullen deze bedrijfssegmenten voortaan actief zijn in twee verschillende entiteiten. LED en traditionele lampen gaan met onmiddellijke ingang gescheiden wegen met het merk LEDVANCE, dat smarthomeproducten omvatten en LEDVANCE armaturen voor consumenten.”(bron).

OSRAM heeft inmiddels LEDVANCE verkocht en in alle producten van LEDVANCE zitten dan ook geen OSRAM componenten meer. Echter, er is bepaald dat LEDVANCE nog wél drie jaar lang de naam OSRAM mag voeren, mits beide namen worden genoemd in de productnaam. Dat betekent dus dat wanneer u deze producten aanschaft, niet de OSRAM kwaliteit geleverd krijgt.

Philips blijft daarentegen de Coreline nog wel zelf voeren omdat dit de naam Philips ook weer een boost geeft. Philips heeft veel terrein verloren op het gebied van verlichting en halen dit nu weer een beetje in met het verbrede assortiment. De garantievoorwaarden zijn door Philips gewijzigd waardoor de klant vaak geen beroep meer kan doen op de garantie. Dit heeft te maken dat Philips garantie producten heeft met brandurenrestricties. De bewijslast ligt daarbij bij de eindgebruiker en daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Een defect product opsturen en direct een nieuwe ontvangen is onrealistisch.

Misbruik van de positionering

Veel webshops proberen wel hun product te verkopen onder de A-merk naam. LEDVANCE wordt weggelaten en de producten krijgen uitsluitend de naam OSRAM. Dit mag niet. Momenteel is OSRAM dan ook deze aanbieders in kaart aan het brengen en zal vervolgens mogelijke juridische stappen ondernemen.

Wie maken wat ons betreft misbruik van deze situatie? Denk hierbij aan webshops. Zij verkopen vooral de producten met lage aanschafwaarde en positioneren zich als prijsvechter. Doordat de merken OSRAM en Philips worden genoemd denkt u dat u professionele kwaliteit in huis haalt. Nogmaals, voor de particuliere markt, met relatief weinig branduren, zijn deze productlijnen een goede oplossing voor uw LED vraagstuk. Maar, wilt u zakelijk genieten van de voordelen van LED, kijk dan goed naar de kleine lettertjes.

Herken inferieure kwaliteit

Hoe herkent u eenvoudig inferieure kwaliteit? Dit herkent u onder andere aan de verhouding die achter de levensduur wordt weergeven. Dit is een combinatie van L/B. Hierbij staat ‘L’ voor het percentage van de LED’s dat nog licht geeft na de vermelde levensduur. ‘B’ staat voor het percentage uitval na de vermelde levensduur. Vaak wordt deze verhouding (bewust) niet vermeld, ons advies is dit altijd na te vragen. U zult zien dat deze producten vaak 50.000u (L70/B50) hebben. Dat betekent dus na 50.000 uur nog 50% van de LED’s branden, en die LED’s geven ook nog maar 70% licht. En dat zijn de waarden bij ideale omstandigheden (warmteontwikkeling etc.). In de praktijk betekent dit dat u als zakelijke gebruiker na een aantal jaren al terugval, uitval of storingen zult krijgen. Voor zakelijke toepassing adviseren wij om producten toe te passen vanaf 50.000 uur met L70/B10.

Voorbeeld; LED TL PRO heeft een levensduur van 100.000 uur L70/B10. Dit staat gelijk aan L85/B5 50.000 uur of L90/B10 50.000 uur.

Mocht u LED willen toepassen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met onze adviseurs.